PITy 2014 : kiedy możemy liczyć na zwrot podatku

Jeśli właśnie wypełniłeś swój PIT i odnotowałeś nadpłatę podatku, znalazłeś się w szczęśliwej grupie podatników, którym fiskus będzie musiał wypłacić należną kwotę zwrotu. Kiedy więc możemy liczyć na zwrot podatku. Po pierwsze w sytuacji gdy wartość zaliczek pobranych na poczet podatku dochodowego jest wyższa niż wartość zobowiązania podatkowego obowiązującego w dany roku. Druga sytuacja dotyczy osób, których dochód w danym roku nie był wyższy niż tak zwana wolna kwota od podatku, czyli sumy 3091 zł. Wówczas najwyższy zwrot, jaki możemy otrzymać wyniesie  556 zł i 02 gr.
Ostatni przypadek dotyczy zwrotu z tytułu ulg lub odliczeń. Jeśli przysługuje nam prawo do ulgi podatkowej, warto z niego skorzystać. Oczywiście w przypadku każdej ulgi obowiązują ustawowe limity, jednak i tak opłaca się z nich skorzystać. Najpopularniejsze i najczęściej odliczane ulgi to zazwyczaj ulga rodzinna, internetowa lub rehabilitacyjna. Podatnicy  mogą także odliczyć sobie darowiznę lub VAT od materiałów budowlanych. W każdym przypadku konieczna jest odpowiednia dokumentacja, potwierdzająca wydatki poniesione przez podatnika.

Teoretycznie im szybciej wypełnimy deklarację podatkową, tym szybciej otrzymamy zwrot. W praktyce jednak Urząd Skarbowy ma 3 miesiące na wypłatę wskazanej kwoty i kolejne 3 miesiące w sytuacji, gdy zeznanie wymagało korekty. Obecnie najprostszy i najszybszy sposób złożenia zeznania, który może znacznie przyśpieszyć ten proces to e-pit.  Interaktywny formularz możemy wypełnić on-line na stronie Pitax.pl za pomocą aplikacji e-deklaracji.

Zwrot podatku z Urzędu Skarbowego możemy otrzymać przelewem na konto, bez dodatkowych opłat. W tym celu musimy jednak złożyć osobiście odpowiedni wniosek. W przypadku osób fizycznych będzie to formularz ZAP-3, a dla osób prowadzących działalność gospodarczą CEIDG-1. Na formularzu oprócz niezbędnych danych osobowych podajemy numer rachunku, na który chcemy otrzymać zwrot podatku. Jeśli nie dopełnimy tych formalności, fiskus wyśle nadpłatę przekazem pocztowym, oczywiście na koszt podatnika.