Rozliczenie wspólnie z małżonkiem

Małżeństwo i wspólnota majątkowa to również możliwość wspólnego rozliczenia zeznania podatkowego z  małżonkiem. W wielu przypadkach jest to bardzo korzysta forma rozliczenia, dzięki której możemy zyskać więcej, niż gdybyśmy rozliczali się z fiskusem osobno. Decyzja taka równa się złożeniu jednego druku PIT, a także podpisanie go imieniem i nazwiskiem jednego z małżonków.Warto wiedzieć, że w tym konkretnym przypadku każde z małżonków osobno ma prawo skorzystać z ulg i odliczeń, na przykład ulgi rehabilitacyjnej, czy też odliczenia kosztów internetu. Inaczej jednak liczy się sam podatek. Konkretnie jest po podwojona kwota podatku ustalonego od połowy łącznej kwoty dochodów małżonków. Oczywiście nie w każdym przypadku takie rozliczenie jest korzystne. Kiedy najbardziej opłacam nam się taka forma opodatkowania? Przede wszystkim wtedy, gdy dysproporcja między dochodami małżonków jest stosunkowo duża.

Oprócz tego musimy spełnić konkretne warunki, wynikające z przepisów prawa skarbowego, żeby móc złożyć wspólnie PIT. Przede wszystkim liczy się data ślubu, jako początek wspólności majątkowej. W praktyce oznacza to, że aby opodatkować się razem z małżonkiem należy pozostawać w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy. Na przykład jeśli zawarcie związku małżeńskiego nastąpiło w czerwcu 2013 roku, to wspólnie będą mogli się rozliczyć dopiero za rok 2014.

Jeśli chcemy złożyć pit 37 online wystarczy zaznaczyć w odpowiednim polu formularza, że rozliczamy się wspólnie z małżonkiem. Jest to równoznaczne z pisemnym oświadczeniem, że w danym roku opodatkowuje się łącznie. Są jednak przypadki, w których wspólne złożenie deklaracji jest niemożliwe. W sytuacji gdy jedno z małżonków oprócz dochodów rozliczanych na zasadach ogólnych, korzysta z następujących form opodatkowania: ryczałtem, liniowe, podatkiem tonażowym lub kartą podatkową. Wyjątek od tej zasady stanowi rozliczenie ryczałtowe z tytułu najmu. Wówczas nadal mamy możliwość rozliczenia pozostałych dochodów na wspólnym druku PIT.